547828388708201

Page content

Blok 1 Doel 1 Controle buiten de auto

Blok 1 Doel 1 Controle buiten de auto

Blok 1 Doel 1 Controle buiten de auto:

Controle buiten de auto.

Onder de auto check.

Banden check

koets.

Motorkap achterklep.

Verlichting.

 

Wat je al moet weten voordat je instapt.

Iedere auto in Nederland moet een kenteken hebben, dit moet op een vaste plaats aan je voertuig zitten. Als jouw auto ouder dan drie jaar is moet de auto ook gekeurd zijn (APK) je auto mag niet teveel geluid produceren ( je uitlaat moet heel zijn) en alle vloeistoffen moet op niveau zijn. ( zelfs je accuvloeistof).

Maar nu technisch:

Om lekker zuinig te rijden, is het noodzakelijk dat je auto in een op en top conditie is.  Bij een te lage banden spanning gebruik je meer brandstof en slijten je banden sneller, verder treden storingen heel vaak aan het begin van je autorit op. Controleer daarom regelmatig volgens een patroon de technische kant van je auto.

 

Omgeving.

Andere weggebruikers zullen het knap lastig vinden als jouw auto niet in orde is.  Denk maar aan je verlichting of een hinderlijke zwarte rook wolk uit je uitlaat. Je weg collega's kunnen hier wel eens heel verkeerd op reageren.

Jij in de praktijk:

Rijopleiding in stappen autobanden controleren

Onder:

Gewoon als je naar je auto toe loopt kun je al zien of er wat onder je auto aan de hand is, dus leer je zelf aan dit ook te doen. Simpele dingen als vloeistof, kinderen of dieren onder je auto heb je dan al gezien voordat je gaat rijden. Een lekke band of een scheur in je raam vallen dan ook meteen op. Het enige wat jij moet doen is weten hoe je auto eruit hoort te zien. zodra dat afwijkt weet je dat er iets aan de hand is, zelfs al voordat je wegrijdt.

Via de voorkant:

Loop eigenlijk altijd naar het verkeer toe als je de controle doet. Op deze manier kun je alles zien aankomen en zal de verrassing van tegemoet komende verkeersdeelnemers uitblijven.

Banden en je auto:

Check op eventuele beschadiggingen aan je auto, je verlichting en je banden.

Sommige dingen zal je direct zien, Gebroken glas, gebroken spiegel, niet afgesloten motor of kofferklep.  Andere dingen zal je moet checken, bandenspanning, profieldiepte, slijtplekken of droogtescheuren. Denk hierbij nog even aan je theorie (slipgevaar, grip, remweg en aquaplanning ). De proefieldiepte is makkelijk te checken door naar de slijtage indicator te kijken.  De bandenspanning moet echt wel in orde zijn, een zachte band geeft een hoger brandstof gebruik, een slechte grip en hogere slijtage.  De juiste banden spanning staat in het instructie boekje of, google is je beste vriend. Je weet nog uit je theorie boekje dat het ventiel dopje er altijd op moet zitten ( hij loopt echt leeg, middelpunt vliedende kracht).

Onder de motorkap:

Check in je boekje hoe de motorkap open gaat en controleer of deze ook open blijft zonder dat je hoofd er tussen komt. OnderDeMotorkap

Als de kap open blijft moet je de vloeistoffen controleren deze kun je makkelijk herkennen en zitten vaak in doorzichtige reservoirs. Hier zijn minimum en maximum waardes op aangegeven, kortom het vloeistof moet tussen de streepjes blijven. We hebben het dan over: ruitenwisservloeistof, koelvloeistof, remvloeistof en eventueel de koppelingsvloeistof.  De olie zit ook onder de motorkap maar werkt net ff anders.

Als je de motorolie wil controleren moet je dit doen met een koude motor. Daarna ga je op zoek naar de peilstok, die haal je uit het motorblok en veeg je schoon, vervolgens stop je deze terug en haal je nog een keer dr uit, nu check je de peilstok, op deze peilstok zitten twee tekens ( een minimum en een maximum), als de olie zich tussen de tekens bevind is het goed.

Het lijkt mij nu dan ook niet meer dan handig dat als, je klaar bent met de controle je de motorkap weer afsluit.

Verlichting:

Controleer regelmatig alle verlichting van de auto, niet alleen op werking maar ook of al het glas nog heels is. Zet het simpelweg aan en loop een rondje om je auto. Uiteraard doe je dit met je motor uit. Je remlichten kun je controleren door voor een muur of een raam te staan en kijken naar de spiegeling.

We zullen je af en toe testen.

Maak van deze handelingen een gewoonte, wij zullen jou als leerling hier af en toe op testen. Op deze manier kun je van een voldoende naar een ruim voldoende scoren op je instructie kaart.

 

Resume:

  • Check onder / als je er heen loopt / vloeistof, banden, dieren ramen.
  • Tegen het verkeer in / ivm overig verkeer.
  • Banden/ koets / bandenspanning, verlichting, / proefiel, slijtage, het glas.
  • Vloeistoffen / ruitenwisser, rem, koppeling, accu / niveau tussen min-max
  • Afsluiten / motorkap
  • Verlichting / zet alles aan en loop je rondje / laat je motor uit.

Succes en op naar doel 2: controle binnen de auto.

 

 

    Comment Section

    0 reacties op “Blok 1 Doel 1 Controle buiten de auto

    Plaats een reactie


    *