547828388708201

Page content

Blok 1 doel 11 Remmen

Blok 1 doel 11 Remmen

Blok 1 doel 11 Remmen:

Als bestuurder van je auto moet je veilig en comfortabel kunnen remmen. Dit bereik je door op tijd te beginnen met remmen en rustig gedoseerd, op deze manier hoef je geen stoppie te maken waardoor, alles door de auto vliegt. Een comfortabel manier van remmen is een vertraging van ongeveer 4m/sec2.

Maar nu technisch:

foto2Als bestuurder moet je veilig en comfortabel kunnen remmen, als je een verkeerde remtechniek gebruikt kan dit oncomfortabel maar ook zeer gevaarlijk zijn. Het is oncomfortabel (ook voor je passagiers) als je schokkerig en abrupt remt dit komt vaak door niet goed scannen en/of geen controle hebben over de auto.  Het is zelfs gevaarlijk als je de remmen niet goed kunt doseren  Je staat te laat stil en rijd tegen iets of iemand aan  Je remt te hard en komt, zeker als het glad is in een slip.
De motor van de auto heeft de neiging, om zonder gasgeven weerstand te bieden, zolang je in de wat hogere (boven de 1000 toeren) toerentallen bent en dus de auto af te remmen.

 Afremmen op de motor  (de brandstoftoevoer naar de motor wordt onderbroken) .
Je kunt dus op twee manieren remmen:
1. Door het gas los te laten en af te remmen op de motor

2. Door de voetrem te gebruiken
Het is de bedoeling dat je afremt op de motor en remt met het rempedaal, als de motor bijna op zijn stationaire toerental is trap je de koppeling in. Probeer zo min mogelijk met ingetrapte koppeling te rijden met name in bochten is dit erg gevaarlijk !! Dus zoveel mogelijk beide remtechnieken gebruiken.
De andere weggebruikers:
Als je niet goed scant en daardoor laat reageert, moet je vaak op het laatste moment hard in de remmen. Dit is voor andere weggebruikers zeer hinderlijk. !! Stel je eens voor wat het effect is als het glad is.
Beter niet doen:
Als je te vroeg ontkoppelt heb je geen contact meer tussen motor en wielen de auto schiet als het ware door, je raakt de controle kwijt  Als je te laat ontkoppelt slaat de motor af  Door ook op de motor te remmen spaar je brandstof. Je remt soepeler en gedoseerd als je beide technieken toepast, als je laat reageert kunnen andere weggebruikers niet goed inschatten of je wel op tijd stil zult staan.
Het gas loslaten:

headerJe begint met remmen door als eerste het gas los te laten, de auto remt nu op de motor af.  Dit is meestal niet voldoende, je zult de voetrem moeten gebruiken.  Het rempedaal is de voetrem, deze bedien je met de rechtervoet
 Als je traag rijdt in 1ste versnelling druk je éérst je koppelingspedaal in en onmiddellijk daarna, bijna gelijktijdig, druk je zacht de rem in.
 Als je sneller rijdt, heeft de motor een hoger toerental je moet je éérst de rem indrukken en dan pas, bij een laag toerental, ongeveer 1000 toeren, ook het koppelingspedaal er bij indrukken.

 

Hoe: 

  • Je plaatst de rechtervoet van het gaspedaal op het rempedaal .
  • Druk het rempedaal gedoseerd in.
  • Probeer het rempedaal de gehele remweg op dezelfde stand te houden.
  • Vlak voor het tot stilstand komen laat je het rempedaal een paar millimeter omhoog komen.

Op een veilige en comfortabele wijze, dus blijf ook scannen denk ook aan het verkeer achter je. 

  • Gasgeven en remmen doe je met je rechtervoet, dit doe je niet tegelijkertijd  De linkervoet gebruik je voor de koppeling, deze kan wel gelijktijdig met een ander pedaal worden bediend.
  • Door het rempedaal op dezelfde stand te houden zal de auto over de hele remweg evenveel vertragen.
  • Vlak voor het stilstaan het rempedaal iets omhoog, voorkomt de eindschok, je komt dan rustig tot stilstand  Scannen is ook verkeer achter je controleren, hebben ze wel in de gaten dat je gaat afremmen?

Doseren van de rem is niet makkelijk, het is een gevoel dat je moet opbouwen. Ook het wisselen van je rechtervoet van GAS naar REM en weer naar GAS is lastig.  Vlak voor het stilstaan de koppeling intrappen, dat moment zul je aan moeten leren.

Aan begin zal de instructeur het scannen voor zijn rekening nemen, meekijken mag natuurlijk altijd, op een gegeven moment zul je dit zelf moeten gaan doen.

De oefeningen zullen o.a. zijn:

  • rempedaalNetjes gedoseerd stoppen zonder dat de motor afslaat.
  • Op een bepaalde plaats stilstaan.
  • Tijdens het rijden afremmen tot een bepaalde snelheid en de snelheid weer opvoeren.

Resume

Gas los / Gaspedaal loslaten Rechtervoet van gas naar rem Zet je rechtervoet op het rempedaal.

Zorg dat je schoenen droog en schoon /  zijn anders glijden ze van de pedalen .

Rem gedoseerd /  Trap het rempedaal rustig in.

Trap de koppeling vlak voor het stationaire toerental in en blijf remmen (+/-1000 toeren)

Voorkom de eindschok door vlak voor het stilstaan het rempedaal iets minder ver in te trappen.

Rem veilig (scan)en comfortabel.

 

Succes en op naar doel 12: Ontkoppelen.

    Comment Section

    0 reacties op “Blok 1 doel 11 Remmen

    Plaats een reactie


    *