547828388708201

Page content

Blok 1 doel 12 Ontkoppelen

Blok 1 doel 12 Ontkoppelen

Blok 1 doel 12 Ontkoppelen:

auto in bochtOp tijd ontkoppelen. Als je te snel bent met je koppeling, gaat de auto er met jou vandoor, je hebt dan geen aandrijving meer en verliest de grip. In een bocht ontkoppelen is een echte NO GO. Soms kan het niet anders maar, het is dan noodzaak dat jij de koppeling perfect onder controle hebt. Je zit en stuurhouding is hier dan ook een hot item. De koppeling is je meest linkse pedaal.  De koppeling zorgt voor de verbinding tussen de motor en de wielen, de koppeling zit tussen de motor en de versnellingsbak. De versnellingsbak zit aan de as die met de aangedreven wielen is verbonden.  De koppeling maakt het mogelijk om vloeiend weg te rijden en over te schakelen. Als je het koppelingspedaal intrapt ontkoppel je. Dan wordt de aandrijflijn, de verbinding tussen de motor en versnellingsbak, verbroken.

 

 

Maar nu technisch:

Je moet op tijd ontkoppelen.

Als je de koppeling te vroeg intrapt, rolt de auto zonder aandrijving door, je verliest dan de grip op de auto.  Denk aan het vorige lesonderwerp remmen en het afremmen op de motor, trap de koppeling pas in vlak voor het stationeer toerental (+/- 1000 toeren) .

Dat is zeker als je een bocht neemt erg nadelig, je kunt dan zomaar de bocht uitvliegen de auto wil rechtdoor.  Probeer dus te voorkomen dat je in de bocht moet ontkoppelen, soms kan het niet anders.

Als je de koppeling te laat intrapt:  slaat de motor af. Hierdoor kunnen gevaarlijke situaties ontstaan. Zoals:  Je komt midden op de weg stil te staan  Je komt stil te staan op een (druk) kruispunt en kunt niet direct wegrijden, je moet eerst de auto weer starten.  Achter je rijdende voertuigen, rekenen er niet op dat je de auto af laat slaan.  Ze denken dat je doorrijd en botsen achterop jouw auto.

Ontkoppelen, hoe doe je dat: 

  • Voordat je gaat ontkoppelen laat je eerst het gas los
  • Als je het gaspedaal helemaal los hebt gelaten, trap je het koppelingspedaal vlot en helemaal (tot op de bodem) in  Tijdens het rijden in gekoppelde toestand, de voet links naast het koppeling ‘s pedaal plaatsen en nooit boven het koppelingspedaal laten zweven.

Als je traag rijdt:

manual-details-650x311in 1ste versnelling maakt de auto zeer weinig toeren, alleen dan hou je de voet bij de koppeling, vlak voordat de motor dan af wil slaan trap je de koppeling in. !! vaak laat je de koppeling dan iets slippen b.v. bij parkeren.
Als je sneller rijdt: en af wilt remmen om te stoppen, heeft de motor een hoger toerental.  Je moet dan éérst je gas loslaten en dan de rem indrukken
Afremmen op de motor en met de voetrem (vorige lesonderwerp was remmen)  pas, bij een laag toerental, ongeveer 1000 toeren, ook het koppelingspedaal er bij indrukken.  Altijd vlak voor de motor afslaat.

"Je moet ervoor zorgen dat je de koppeling perfect bediend"

Checklist

Gas los /  Gaspedaal eerst loslaten.

Voorkom dat de motor door raast /  altijd eerst het gas los voor je de koppeling intrapt.

Linkervoet op koppelingspedaal /  Trap de koppeling vlot in.

Tijdens het rijden de voet naast het koppelingspedaal zetten  /Laat in gekoppelde toestand, de voet NIET boven het koppelingspedaal hangen, zet je linkervoet links naast het koppeling pedaal .

 

Succes en op naar doel 13: Stoppen.

    Comment Section

    0 reacties op “Blok 1 doel 12 Ontkoppelen

    Plaats een reactie


    *