547828388708201

Page content

Blok 1 Doel 9 Sturen

Blok 1 Doel 9 Sturen

Blok 1 Doel 9 Sturen:

rijbewijsgigant.nl logo 2016 hoofdAls bestuurder is het wel makkelijk indien jij weet hoe om te gaan met je stuur. Om te sturen kennen we twee methodes " de overpakmethode en de doorgeef methode " . Bij de overpak methode zitten je handen echter regelmatig aan de binnenkant van het stuur, hetgeen niet handig is als je airbag met 300km p/u naar buiten komt. Wij stellen dus voor je eigen veiligheid voor om de doorgeef methode te verkiezen.

 

Anno 2016 hebben bijna alle auto`s stuurbekrachtiging. Hierdoor hoef je geen spierballen meer te hebben om het stuur om te kunnen draaien. Nadeel is wel dat je nu gemakkelijk te veel gaat sturen. Je kunt je voorstellen dat dat wanneer je niet goed in de bocht stuurt je auto gaat slingeren. Erger nog is dat door het te kort of juist te veel sturen sommige bestuurders moeten gaan remmen in een bocht ( om niet in de berm te komen), wat voor de andere weggebruiker " mij dus" behoorlijk irritant en zelfs gevaarlijk zou kunnen zijn.

Maar nu technisch:

In dit lesonderwerp leer je hoe je aan het stuur moet draaien.
stuurmethodeEr zijn twee methoden

1. De doorgeef methode De doorgeefmethode gebruik je bij het rijden in het verkeer.

2. De overpak methode De overpak methode gebruik je alleen als je zeer snel moet sturen bij een lage snelheid. Bijvoorbeeld een parkeervak of inrit oprijden
De stuurhouding heb je al geleerd in het onderwerp “zit en stuurhouding”. Deze houding is nodig om alle stuurtaken te kunnen uitvoeren. Ook het scannen heb je reeds geleerd. Goed scannen is de basis van veilig autorijden. Om goed te kunnen sturen is het dus belangrijk om goed vooruit te kijken, scannen dus.

 

 

 

 

stuurmethode rijbewijsgigantDe auto is uitgerust met stuurbekrachtiging je stuurt dus heel makkelijk en licht, je hebt niet veel kracht nodig. Het nadeel is dat je snel teveel stuurt.
Het volgen van een bocht:

Hoe moet je een bocht insturen?

  • Dit is afhankelijk van het type bocht en het verloop van het trottoir of de rand van de rijbaan. Bij het rijden van bochten is insturen belangrijk, het juiste moment bepaal je door zover mogelijk vooruit te kijken (scannen), dus de lijn die je moet rijden in je geheugen vastleggen. Zo zal je als je afmetingen en stuurgedrag van de auto kent, op het juiste moment insturen.
  • Een bocht naar rechts neem je strak, je stuurt meteen al naar rechts de bocht in en komt zo op je eigen rechterweghelft uit.
  • Een bocht naar links neem je ruimer, je moet een rijbaan oversteken en weer op je eigen weghelft terecht komen
  • Dus kijk goed vooruit en kijk de bocht door, kijk naar waar je heen wilt.

 

Terugsturen: 

Aan het einde van de bocht moet je weer terugsturen  waarna de wielen weer in de recht uitstand komen aan het einde van de bocht.

Hoe:

als je een snelle bocht hebt kun je het stuur door je handen laten glijden, dus iets losser vasthouden en begeleiden(niet loslaten dan verlies je de controle)  Als je een langzame bocht neemt zul je bij moeten sturen, het stuur draait dan niet vanzelf voldoende terug. Dit doe je meestal met de doorgeef methode en soms met de overpak methode.

We kunnen dus voorzichtig stellen dat:

Bij lange flauwe bochten en als stuurcorrectie, is een kleine stuurbeweging voldoende.  In lange bochten duurt het een aantal seconden voor je terug kunt sturen, dan is het veiliger het stuur weer op kwart voor (tien voor twee) vast te pakken.   Als je achteruit rijdt mag, als je dat prettig vindt,  je het stuur met je linkerhand bovenaan in het midden vastpakken. Met je rechter arm kun je dan steun zoeken, dit hoeft dus niet *  Als je het stuur in het midden vast blijft houden kun je gemakkelijk bepalen wanneer de wielen weer in de rechtuit stand staan.

Checklist

Ideale stuur houding kwart voor drieStuurhouding / Neem een goede stuurhouding aan, dit is nodig om alle stuurbewegingen te kunnen uitvoeren

Scan / Goed sturen vereist ver vooruit kijken !

Sturen / doe je, zonder dat je naar het stuur kijkt.

Stuurmethoden  / Doorgeef methode gebruiken in lange flauwe bochten(meestal snel rijden)

Overpak methode /  gebruiken in scherpe, korte bochten(meestal langzaam rijden)

Nooit met gekruiste armen blijven rijden Terugsturen Voorwielen terugsturen in rechtuit stand

Bij snel rijden / door de handen laten glijden.

Bij langzame rijden/ scherpe bocht zul je zelf ook iets terug moeten sturen.

" target="_blank">

Ideale stuur houding kwart voor drieStuurhouding / Neem een goede stuurhouding aan, dit is nodig om alle stuurbewegingen te kunnen uitvoeren

Scan / Goed sturen vereist ver vooruit kijken !

Sturen / doe je, zonder dat je naar het stuur kijkt.

Stuurmethoden  / Doorgeef methode gebruiken in lange flauwe bochten(meestal snel rijden)

Overpak methode /  gebruiken in scherpe, korte bochten(meestal langzaam rijden)

Nooit met gekruiste armen blijven rijden Terugsturen Voorwielen terugsturen in rechtuit stand

Bij snel rijden / door de handen laten glijden.

Bij langzame rijden/ scherpe bocht zul je zelf ook iets terug moeten sturen.

Succes en op naar doel 10: Plaats op de weg.

    Comment Section

    0 reacties op “Blok 1 Doel 9 Sturen

    Plaats een reactie


    *